5 gouden tips voor social media

Als je op social media steeds weer op de juiste manier onder de aandacht komt van je doelgroep, zorg je tenslotte – als het goed is – ook voor meer omzet. Waar moet je op letten als je jouw bedrijf presenteert op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of YouTube? En wat moet je vooral niet doen?

Professionele foto’s

Klanten willen graag weten met wie ze zaken (gaan) doen, zeker als je een eenmanszaak hebt. Zorg daarom voor een professionele profielfoto op al je social media. Zo weten mensen wie het gezicht is achter jouw bedrijf. Overal dezelfde profielfoto gebruiken zorgt bovendien voor herkenbaarheid.
Vermijd vakantie- en kroegfoto’s (hoe leuk het ook is), onscherpe of onderbelichte foto’s, foto’s waar ook anderen op staan of veraf genomen foto’s. Investeer ook in professionele productfoto’s en ander beeldmateriaal voor op je website en social media: het draait allemaal om de juiste uitstraling.

Wees sociaal

Reageer op goed nieuws van de bedrijven en mensen die jij volgt, of steek iemand een hart onder de riem bij minder goed nieuws. Feliciteer iemand met zijn nieuwe job via LinkedIn. Bedank iemand voor een tag op Facebook of een retweet op Twitter. Deel interessante berichten van je volgers en beveel een geschikt iemand uit je netwerk aan bij een ander. Dat is juist waar het om gaat op social media: contact houden met elkaar én nieuwe contacten opdoen. Bijkomend voordeel: je bent bovendien ook weer even zichtbaar voor jouw eigen volgers (én die van hen), op een hele sympathieke manier.

Als bedrijf: Het klinkt misschien cliché, maar 1 van de gouden tips is: wees sociaal! Reageer op reacties van je fans, ga de interactie aan en betrek je fans bij je bedrijf. Dat is de beste manier om fans aan je te binden.

De kracht van herhaling

Je volgers worden dagelijks overspoeld met berichten via alle social media. Ook door die van je concurrenten. Wil je dan toch op de juiste manier onder de aandacht blijven komen? Plaats regelmatig interessante berichten, zodat je steeds weer langskomt in hun tijdlijn. Je laat bovendien zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Heb je hier zelf geen tijd of inspiratie voor? Besteed je social media dan uit aan een social media expert. Dan kun jij je focussen op jouw eigen vak en dat betaalt zich heel snel terug.

Onmisbare tools

Waar en wanneer plaats je nou welk bericht zodat je de kans vergroot dat het daadwerkelijk wordt gezien? Om dat te weten, zul je eerst je doelgroep in kaart moeten brengen. Er zijn gelukkig verschillende handige tools om dat te monitoren. En wist je dat je je social media berichten alvast kunt inplannen en automatisch op het gewenste moment kunt laten plaatsen (zelfs op al je social media kanalen tegelijk!)? Dat scheelt je als ondernemer echt heel veel tijd.

Slim investeren

Ben jij de concurrentie te slim af? En ken jij al de slimme opties om je berichten te promoten zodat ze bovenaan komen in de tijdlijn van jouw volgers op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn? Dat hoeft niet eens veel geld te kosten. Een goede Facebookcampagne om meer likes voor je Facebookpagina te krijgen, is bijvoorbeeld al mogelijk voor een paar euro per dag (zo lang of zo kort als jij wilt).

 

Meer weten?

Vul dan ons formulier in en stel je vraag.

Vergelijkbare berichten