Je eigen webshop op social media

Facebook introduceert dit jaar verschillende gratis tools om kleine lokale bedrijven die in gevaar komen door de coronacrisis te helpen. Facebook ziet mogelijkheden hen te helpen door gratis tools aan te bieden om producten te verkopen via Facebook en Instagram. Webwinkelmogelijkheden dus! Dit zijn ze.

De afgelopen jaren is het platform druk bezig geweest e-commerce te stimuleren door diverse functies te introduceren, zoals Marketplace en Product tagging. Maar deze nieuwe functies gaan nog een stap verder dan dat, namelijk het opzetten van je eigen ‘webshop’ binnen Facebook en Instagram.

Hoe maak je een Facebook shop aan?

Facebook Shops is eenvoudig aan te maken voor bedrijven. Mits je al een catalogus hebt op je pagina natuurlijk. Vanuit je catalogus kies je de producten die je wilt tonen. Pas de look & feel aan en je hebt al je eigen Social webshop.

 Via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct kun je webcare aanbieden. Zo houd je alles binnen dezelfde app, wel zo makkelijk.

Live Shopping-features

Niet alleen Facebook en Instagram Shops zijn nieuw, maar ook de Live Shopping-feature wordt geïntroduceerd om het bedrijven makkelijker te maken hun producten aan te bieden op de social platforms. Live Shopping-feature houdt in dat je producten kunt kiezen die worden getoond in je Live-video, zodat kijkers de producten kunnen kopen tijdens je Live-video. Deze optie wordt nu getest en zal over een paar maanden verder uitgerold worden.

Verschil tussen Shops en de catalogus

Waar je in de Facebook-catalogus alleen producten kunt toevoegen, is de Facebook en Instagram Shop veel uitgebreider. Je kunt er filteren op categorie, de shop naar je eigen huisstijl inrichten en webcare bieden. Facebook en Instagram Shops voelen meer als een webshop dan een Facebook-catalogus wat ten goede kan komen aan de koopintentie van de bezoeker.

Ideaal voor kleine bedrijven zonder webshop

Veel lokale ondernemers hebben (nog) niet geïnvesteerd in een webshop omdat zij dit voorheen nog niet noodzakelijk vonden of er onvoldoende middelen of geld voor hadden. Facebook Shop is gratis en, zoals het platform het zelf verwoordt, erg makkelijk om op te zetten.

Dit is dus de ideale kans voor kleine ondernemers zonder webshop om toch online verkopen te genereren. Vooral als de Shop wordt ondersteund met Facebook-diensten WhatsApp, Messenger en Instagram Direct zodat bezoekers via die kanalen hun bestelling kunnen plaatsen. Op die manier is het hebben van een webshop niet noodzakelijk.

Al deze functies worden op dit moment uitgerold in de VS. In de komende maanden wordt dit ook utgerold in onder andere Nederland.

Meer weten?

Vul dan ons formulier in en stel je vraag.

Vergelijkbare berichten